دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

شست کمیته علمی KTEC با اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت و مراکز تحقیقاتی تکنولوژی بهداشت محیط و بهداشت کار

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۵/۲۶ | 
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران: نشست کمیته علمی KTEC با اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت و مراکز تحقیقاتی بهداشت کار و تکنولوژی بهداشت محیط روز یکشنبه 24 مرداد ماه 1395 برگزار شد.
 این جلسه با حضور دکتر ملکوتی مدیر ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات، اعضای کمیته علمی ترجمان، تبادل و تجاری سازی دانش (KTEC)، اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت و مراکز تحقیقاتی بهداشت کار و تکنولوژی بهداشت محیط برگزار گردید.
 هدف از برگزاری این جلسه مطرح نمودن مسائل و مشکلات اعضای هیات علمی در انجام پژوهشهای کاربردی و تشویق آنان به ارائه حداقل 10% از طرح های پژوهشی در قالب ترجمان دانش بود.
 در این نشست ، ابتدا دکتر فرزادکیا رئیس دانشکده بهداشت ضمن معرفی گروه های آموزشی  و مراکز تحقیقاتی وابسته اظهار داشت: به علت ماهیت ویژه رشته های آموزشی این دانشکده، تقربیاً 85% اعضای هیات علمی آن  در کارهای اجرایی وزارت بهداشت و بخش صنعت مشارکت و فعالیت دارند.
سپس دکتر ملکوتی مدیر ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات گفت: علی رغم اینکه ایران رتبه دوم را در منطقه از نظر تولید مقالات علمی داراست ، اما به علت عدم توجه به حل مشکلات جامعه، بسیاری از این مقالات کاربرد عملی و مفیدی نداشته اند. راه حلی که KTEC مطرح می کند این است که کلیه طرحهای پژوهشی باید مخاطب مشخص داشته و در تعامل پژوهشگر با مخاطبین و ذینفعان انجام شده باشند.
 دکتر ملکوتی توضیحاتی نیز در مورد فعالیتهای کمیته علمیKTEC ارائه نمود.
وی عنوان کرد:آموزش KTEC به 300 نفر از اعضای هیات علمی، درج امتیاز فعالیتهای ترجمان دانش در سامانه سعاد، درج فرم پروپوزال ترجمان دانش در سیستم پژوهشیار، تعیین شاخصهایی برای تشویق طرح های ترجمان دانش، برنامه ریزی برای انتشار مجله الکترونیک ترجمان دانش، برنامه ریزی برای سامانه ثبت و مدیریت ایده ها ی پژوهشی، تعیین نمایندگان ترجمان دانش در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی و برنامه ریزی برگزاری کارگاه های پیشرفته ترجمان دانش برای این نمایندگان از جمله فعالیتهای این کمیته می باشد.
 در این جلسه دکتر وفا معاون پژوهشی دانشکده بهداشت نیز ضمن استقبال از مطرح شدن موضوع کاربردی کردن نتایج طرح های پژوهشی، ترجمان دانش را راهی برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دانست و تاکید نمود: پرداختن به فرآیندهایی مانند ترجمان دانش نباید صرفاٌ به صورت دستوری یا ابلاغ اداری باشد، بلکه باید به صورت باور درونی و قلبی اعضای هیات علمی درآید تا به عنوان یک رفع تکلیف به آن نگاه نکنند.
سپس اعضای هیات علمی حاضر در جلسه به برخی از مشکلات مهم در کاربردی شدن طرح های تحقیقاتی اشاره نمودند که  شامل عدم دعوت از صاحبان صنایع برای شرکت در جلسات بررسی نیازهای پژوهشی ، عدم توجه به نقش اعضای هیات علمی در پیشبرد صنعت، در ارتقاء مرتبه علمی آنان، عدم توجه به مشکلات اساسی جامعـه برای هدف گذاری طرح های تحقیقاتـی، عـدم توجه لازم به نـوآوری، عدم احساس نیاز صنایع به پژوهشهای کاربردی، عدم ریسک پذیری لازم در اعضای هیات علمی برای انجام طرح های کاربردی، طرح های تحقیقاتی بنا به سفارش انجام نمی گیرند ،  کیفیت نازل طرح های تحقیقاتی بودند.


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 67 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر